I just returned from the Time.

2020.03.04

2月9日、日曜日、15時49分
いつもsemohを着てくださっている皆様、ありがとうございます。

ここへの文章をいつも書き途中で停まってしまっていた2019年暮れから2020年の今、
半端になった題材がよぎる中、いろいろな出来事が起きてまんまと脳が更新されてしまいました。
このスピードは一体何でしょうか。時間だけは万人に平等にあたえられているという
私の決まり文句から、semohの根源を再考してみます。
この文章も、旅からもどったビートニクよろしく、勢いに任せる故、不足蛇足は愛嬌とさせていただきます。

semohで発表する洋服は、クラシックだと、モダンだと、様々なお声をいただく機会がある。
自分の思考、経験、未来予測の全てを掛け合わせ、ここかあそこかと着地点を何度も考えている行為こそがデザインとしているのだが、モノが持つ雰囲気の時間軸もまた、どうしても個人差がある。
生地がデッドストックだから。
縫い方が長い歴史的手仕事だから。
ハイテックな生地だから。
3Dプリンターで出力したから。

「果たして、その通りなのだろうか。」
私の思考はここにある。とりたいバランスもここにある。
冒頭の私のように、現代の情報技術が全てのスピードをあげているのだが、実際の自分たちは、ゆっくりゆっくりと変化をしている。
突拍子もないものは、どこかの平均的生活では使い辛く、どこか一部の特殊な生活者の中だけで発展していく。
バージョンが変わり、大量生産商売に着手された頃にようやく手元に届く。その頃にはまた次があり、少し前の記憶が遠い昔かのようなノスタルジックなムードを作ってくれる。
サイバーパンクが ”今” 新しかったのか?
もはやその”今”がどこかわからないし、ここではそういう書き方をしたい。
それを考えはじめたのはきっと15歳くらいだったし、今日付けの手記はきっと3月以降に読んでもらえる。
そうなのです。
いったりきたりなのです。
それはオマージュや、リバイバルという予定されたものではなく、生き物におけるただ単純なことなのです。

更新したい形や季節のもの、歴史、方法、全て何か挑戦と体験をもって取捨選択が生まれていく。
semohでは、このいったりきたりを、新しく取り入れていくことを努めています。
同じ形で二つ目に欲しい洋服、違う形の同じ生地で欲しい洋服、自分のクロゼット宇宙に突然現れた/現した洋服。
すべては昨日から今日、今日から明日、を思う今の断片が時間を超えてスタイルで現れるのです。
その中の、ただ昔だけでも今だけでも明日だけでも現れないのです。

2月9日、日曜日、16時19分
冒頭の私はこの30分に圧縮されました。
このスピードは一体何でしょうか。

どうか一刻も早く、新型コロナウィルスが落ち着き、世界中の武力戦争をやめ、スタッフ佐野の怪我も治り、表裏一体の秩序が形成されますように。

良い一日をお過ごしください。

Ying-Yang

Hiroyuki Ueyama

Sunday, February 9th, 15:49
Thank you to everyone who always supports semoh.

I've been trying to write this text from the end of 2019 up till now (here we are, already in 2020), and always stopped halfway.  While some odd topics still ringers on my head, various events took place recently, and my brain has been completely updated.
What is this speed?
Let me reconsider the root of semoh through my usual phrase "only time is given equally to everyone".
I hope you don't mind the little mistakes I am making in this journal. Feeling like Beatnik, the journal was written with the momentum of the trip I just returned from.

The clothes I present to the world with semoh are often categorized as classic or modern.
It's interesting because I consider that, it is the act of combining all of my thoughts, experiences, and future predictions, and pondering about the landing point over and over again is what "designing" is about. Yet the axis of time one feels through the atmosphere of an object is individually different.

Because the fabric is dead stock.
Because it's made with a historical handicraft sewing method.
Because it is a high-tech fabric.
Because we used a 3D printer.

"Is that true?"
My thoughts lay here. The balance I want to keep is also right here.

As I mentioned earlier, it is for sure that modern information technology is speeding up everything. But in reality, we are all changing ever so slowly.

Something outrageous is hard to use in an average life and develops only amongst selected people.

An updated version of one arrives only when mass production commences. At that time, there is another one in production already, creating a nostalgic mood as if the memory of a moment ago was from a long time ago.

Is cyberpunk new "now"?
I no longer know where that "now" is, and I want to leave it like that here.
I started thinking about it when I was about fifteen years old, and you'll only be reading this note I wrote today in March.
That is right.
I'm going back and forth.
It's not about paying homage or doing a revival, it's just a simple thing in life.

Shapes, seasons, history, methods, etc. that get renewed are all selected with some challenges and experiences.
semoh is striving to introduce this "going back and forth" in a new way.
Clothes that you want again in the same shape, clothes that you want in the same fabric with a different form, and clothes that suddenly appeared or made to appear in your closet universe.
The fragments of the present pondering over everything from yesterday to today, from today to tomorrow,  appear in style over time.
It doesn't show up only with the past, nor only with the present, nor only with tomorrow.

Sunday, February 9th, 16:19
I have been compressed just in the last 30 minutes.
What is this speed?

I hope the new Coronavirus will calm down as soon as possible, the armed war around the world stops, and our staff Sano's injuries heal as quickly as possible.

Have a good day.

Yin-Yang

Hiroyuki Ueyama