Fashion that changes all the time and things that do not change.
2020.06.13
Text by Yusuke Sato URBAN RESEARCH
http://www.urban-research.co.jp/shop/store1/1_33/
移り変わるファッションと変わらないモノ。
近年のメンズファッションの流れは大きく2つに分かれてきているように思う。
メゾンの伝統を踏襲しながら、デザイン、ブランドアイデンティティ,デザイナーのスタイルを強く打ち出すブランド。
例えばエディスリマンのCELINEやミケーレのGUCCIは象徴的ではないだろうか。
もう一方ではストリートブランドがストリートファッションの枠を飛び越えてメゾンと交差するブランドだ。
90sの裏原カルチャーに影響を受けたデザイナーが数多くのメゾンブランドに抜擢され、ミックステープのようなコレクションの編集の仕方はストリートの再構築というのだろう。
ロゴまみれだったメゾンも今シーズンからはめっきりロゴも見なくなってきた。
その中で、最近のトレンドは現代アートとのミックスではないだろうか。
FUTURA.KAWSなどの現代アーティストとのコラボレーションが代表的な例だろう。
そんな現代アーティストとのコラボレーションの中で個人的には20AWシーズンの展示会を回る中でnamachekoのGregoryCrewdsonとのコラボレーションは非常に印象的でした。完璧に創りこまれた被写体の配置とどこか不自然さが残る作品を大胆にW BREASTED COATやKNITに落としこんだ作品は今のFASHION×ARTのトレンドを色濃く反映していた。
今考えると、いち早く今の時代のムードをアイデンティティの根底にもっているブランドがsemohではないだろうか。
It seems like the trend of men's fashion in recent years can be largely divided into two.
On one hand are brands that strongly pursue its design, brand identity, and designer’s style while following the tradition of the classic “maison” style. Hedi Slimane's CELINE and Michele's GUCCI are symbolic examples of this.
On the other hand, are street brands that jump over the border of street fashion and cross into the “luxury maison” field.
I have been noticing more luxury brands appointing designers influenced by the 90s Urahara culture in recent years. Their way to edit collections just as they would make mixtapes, could be taken as a reconstruction of street culture.
With all that in mind, I feel the most recent trend in fashion is the collaboration with contemporary art. FUTURA.KAWS is a typical example.
Among such collaborations with contemporary artists, personally, the collaboration of namacheko with Gregory Crewdson was one of the most impressive ones during the 20aw season. The flawless yet eerie works of Crewdson that got boldly transformed into double breasted coat and knit wear strongly reflected the current FASHION × ART trend.
Thinking back, semoh is a brand that has been capturing this mood of the present age before anyone, as one of the roots of its brand identity.
semohの洋服を初めて見させて頂いた2015AWシーズンの展示会。
(その当時、ノームコア全盛期でメンズファッションの多くはミニマム、テック、ライフスタイルの3拍子ばかりだった)
構築的なデザインでありながら色気を纏い着た人にすっと溶け込む洋服。
“前衛的なニュートラルなウェア。”
現代版ピエールカルダンのような。
semohのアプローチが他のブランドとは全く違うベクトルだったのを強く覚えている。
当時よりインディペンデントな現代アーティストとのコラボレーションを続けているsemoh。
Masashi Ozawa. Tsukuda Hiroki. Saka Matsushitaなど、どれも印象深い作品ばかりだった。
今思うと、トレンドを予期していたのか。
いやデザイナーの上山さんの自然発生的な感覚とアーティストたちとのセッションがそうさせてるのだろう。
The first ever semoh exhibition I saw was AW2015.
(At that time, most men's fashion was at the peak of norm core, with minimum, tech, and lifestyle as key terms.)
Constructively designed clothes that add sexiness and magically blend into the wearer.
“Avant-garde neutral wear.”
Perhaps a modern version of Pierre Cardin.
I strongly remember that semoh's approach was completely different from any other brand.
semoh has been continuing to collaborate with independent contemporary artists ever since.
Masashi Ozawa, Hiroki Tsukuda, Saka Matsushita- the works were all impressive.
Did semoh predict the trend?
No, it is probably Mr.Ueyama, the designer's natural instinct about the possibility of integrating art into fashion, the mutual respect and trust he has with the artists that make the collaboration a success every single time.
この一連のセッションを僕の中では密かにセモーテックと 名付けている。
セモーテック
semohが解釈する現代アートと洋服の共存。
洋服に新たな価値観を加え、時代に左右されないモノ。
シーズン、シーズンのキャスティングにより、セモーテックは色濃く変化している。semoh フリークの方は次にどんなセモーテックが出るのかを楽しみにしている人も多いだろう。 僕がその楽しみにしている一人であるのは間違いない。
移り変わるファッションと変わらないモノ
semohは元よりその両方を兼ね備えたブランドだと思う。
I secretly named this series of collaborations Semohtech.
Coexistence of contemporary art and clothing, interpreted by the Semohtech of semoh.
They are items that add new values ??to clothes and are not affected by the times.
Semohtech is constantly changing, deepening its colors every season. Many semoh-freaks must be looking forward to what kind of Semohtech will come out next.
There is no doubt that I am one of them.
Fashion that changes all the time and things that do not change.
semoh is a brand that certainly has both of them.